Vaardigheden

Resultaat 1–12 van de 48 resultaten wordt getoond

‘Shall I compare thee to a summer’s day?’

Nut en onnut van rechtsvergelijking

F.J. Fernhout

Post thumbnail Rechtsvergelijking is nuttig en hoeft niet moeilijk te zijn. Bij een juiste aanpak kunnen ook eerstejaars rechtenstudenten er op een zinvolle manier mee kennismaken. Dan moet wel worden gekozen voor de functionele benadering.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 2023
AA20230148

Aandachtspunten en veelvoorkomende fouten in schriftelijke opdrachten en (mini)scripties

A.J.M. Nuytinck

André Nuytinck verzamelt al enige jaren aandachtspunten en veelvoorkomende fouten voor rechtenstudenten en andere juristen. Ars Aequi publiceert zijn overzicht, zodat de nieuwe generatie rechtenstudenten, maar ook degenen die al wat langer studeren, hier hun voordeel mee kunnen doen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2019
AA20190720

Advocaten en een wankelend juridisch fundament

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail Moet een advocaat rechten hebben gestudeerd? In de media verschenen berichten dat veranderingen in de opleiding voor aankomend advocaten wenselijk zijn omdat er behoefte is aan advocaten met een (gedeeltelijk) niet-juridische achtergrond. Daarom zouden ook studenten met een andere vooropleiding tot de rechtenmaster toegelaten moeten worden.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2014
AA20140961

Are you talking to me?

S. Steneker

Verengelsing van het universitair onderwijs is niet per se slecht. Maar verengelsing voor het Nederlandse rechtenonderwijs, dát is niet zo handig, zo legt Sander Steneker uit in deze column.

Opinie | Column
december 2018
AA20181009

Ars Aequi Taalgids voor juristen – 2e druk

E. Tiggeler

Post thumbnail Taal is het belangrijkste instrument van de jurist. Deze taalgids geeft antwoord op alle vragen over spelling, taal en teksten waar een jurist mee te maken krijgt.

9789493199651 - 24-03-2022

Beginnen met het rechtswetenschappelijke onderzoeksverslag

B. Wolthuis

Verslag doen van rechtswetenschappelijk onderzoek is geen sinecure. Deze korte beschouwing wijst vier valkuilen aan die de beginnende rechtswetenschapper over het hoofd zou kunnen zien. En passant wordt aangegeven welke problemen juristen boeiend vinden, wat rechtswetenschappelijk onderzoek is, of de Hoge Raad altijd gelijk heeft en waaruit een boeiende conclusie bestaat.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2013
AA20130707

Bronnen zoeken, bronnen verantwoorden (Digitaal boek)

I. Bennigsen, M.H. Paapst

Post thumbnail Overzicht van de bronnen en informatiesystemen waarmee wetgeving, kamerstukken en verdragen, literatuur en jurisprudentie te raadplegen zijn. Hoe en waar zoek je, en hoe moet ernaar verwezen worden in een juridische tekst.

9789069166391 - 23-03-2014

Bronverwijzingen

T.T. van Zanten

Post thumbnail Goed omgaan met relevant bronmateriaal is zeer belangrijk in de (rechts)wetenschap. Toch schort daar nog heel wat aan, aldus Thijs van Zanten in deze amuse.

Opinie | Amuse
februari 2023
AA20230086

ChatGPT als katalysator voor meer authentieke toetsing: praktijkvoorbeelden uit het ethiekonderwijs

C. Elion-Valter, M.J. Luth-Morgan, L.M. Poort

Post thumbnail In dit artikel wordt een brede benadering van ethiek in het juridisch onderwijs gepresenteerd, die gericht is op het ondersteunen van kritische reflectie en het ontwikkelen van een moreel kompas. De mondelinge en dialogische toetsvormen die daartoe zijn ontwikkeld aan Erasmus School of Law, kunnen andere vakken tot voorbeeld dienen, daar zij zowel tegemoetkomen aan AI-gerelateerde frauderisico’s als ook het begrip van het recht als argumentatiecultuur ondersteunen en bevorderen.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2024
AA20240790

ChatGPT in het juridisch onderwijs: elke student een personal assistant

J.M.L. van Duin

De opkomst van ChatGPT heeft geleid tot wisselende reacties van universiteiten. Moeten we het gebruik van dergelijke chatbots aanmerken als fraude, of juist omarmen? De vraag is hoe ChatGPT op een verantwoorde manier kan worden ingezet in het juridisch onderwijs. Het is belangrijker dan ooit dat rechtenstudenten kritisch leren denken. Daarom moet de focus worden verlegd van het product naar het proces, en moeten docenten en studenten met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en beperkingen van generatieve AI.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2023
AA20230698

De meerwaarde van Hegels Grundlinien voor rechtenstudenten

R.H. Bos

Post thumbnail Rechtenstudenten zien vragen over rechtvaardigheid, normativiteit en macht vaak als een aparte verzameling vragen die los van positiefrechtelijke leerstukken geanalyseerd en beantwoord moeten c.q. kunnen worden. Hierdoor krijgen de vakken die rechtsfilosofie behandelen een aparte status binnen de bachelor en is de meerwaarde voor studenten niet altijd duidelijk. Door filosofen te behandelen die positiefrechtelijke concepten integreren in hun filosofie kan dit probleem worden ondervangen. In dit artikel wordt een concrete uitwerking aan de hand van Hegels Grundlinien uiteengezet.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2020
AA20200105

De rechter tussen straattaal en jargon: op weg naar begrijpelijke uitspraken

D.A. Verburg

Rechters en juridisch medewerkers werken aan begrijpelijkheid van uitspraken, maar toch valt er nog veel werk te verrichten. Dat is ook nodig, want modern gezag hangt sterk af van begrijpelijkheid. Daarom deze bespreking van de drie belangrijkste problemen en praktische oplossingen daarvoor.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 2018
AA20180169

Resultaat 1–12 van de 48 resultaten wordt getoond