Studie, carrière, vaardigheden

Teaching for Impact. Bildung in academisch juridisch onderwijs

H.E. van Rossum

Op 4 december 2023 verdedigde Hedwig van Rossum haar proefschrift Teaching for Impact, waarin zij docenten in het universitair juridisch onderwijs handvatten geeft om Bildung te implementeren in hun onderwijs. In deze bijdrage legt Van Rossum uit wat de universitaire rechtenstudie zo bijzonder maakt, voor welke uitdagingen studenten en docenten aan de universiteit zich gesteld zien en introduceert zij de door haar ontwikkelde conceptie van Bildung, waarmee het hoofd kan worden geboden aan deze uitdagingen. Tot slot geeft ze op basis van haar onderzoek enkele tips voor studenten die tijdens hun studie aan de slag willen met hun academische ontwikkeling.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
november 2025
AA20250802

Teaching to the test, or not?

Naar een heroverweging van toetsing in het academisch juridisch onderwijs

U.R.M.T. de Vries

Het doel van hoger onderwijs is om studenten tot een transformatie te brengen die een verandering teweegbrengt in wie de student is en wat hij of zij kan doen in de wereld. Met dit doel voor ogen hoop ik een lans te breken voor een andere wijze van toetsen dan tentamens die zo prominent aanwezig zijn in de rechtenstudie – van teaching to the test naar teaching to learn.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2024
AA20240584

Tegenspraak in de rechtswetenschap

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail

De vraag of tegenspraak binnen de rechtswetenschap voldoende georganiseerd is laat zich moeilijk in algemene zin beantwoorden, alleen al omdat onze discipline heel pluriform is en in toenemende mate internationaal, terwijl tegenspraak verschillende vormen kan aannemen en een toetsingskader voor wat als ‘voldoende’ wordt beschouwd ontbreekt. In deze bijdrage wordt niettemin de stelling betrokken dat juristen bij de beoordeling van hun onderzoek wel erg zwaar leunen op zelfregulering zonder daarbij kritisch te reflecteren op kwaliteitsstandaarden, op methodologische spelregels en op de inrichting van meer expliciete, op hoor en wederhoor gebaseerde, onpartijdige beoordelingsprocedures.

Verdieping | Verdiepend artikel
november 2017
AA20170878

Tentamenfraude

S.J. Plemp

Post thumbnail Bij tentamenfraude kan een hogeschool of universiteit ingrijpende sancties opleggen, zoals het uitsluiten van een student van tentamens voor de duur van maximaal een jaar of zelfs het definitief beëindigen van zijn inschrijving. Maar wat is fraude en zijn er nog meer sancties mogelijk? Doorstaan de tentamenfrauderegelingen een toets aan het lex-certa-beginsel en het legaliteitsbeginsel?

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2019
AA20190516

Tentameninterpretatie

R.J.B. Schutgens

In deze column vraagt Roel Schutgens zich af wat een redelijke tentameninterpretatie is. De beroemde Haviltex-formule biedt hierbij uitkomst.

Opinie | Column
december 2013
AA20130928

Ter lering ende vermaak

V. Mak

Recht en literatuur zijn nauw met elkaar verbonden. In deze column legt Vanessa Mak uit waarom. Inclusief leestips!

Opinie | Column
oktober 2015
AA20150777

The unbearable richness of (some) colleges I

E.H. Hondius

In deze column beschrijft Hondius kort de financiële geschiedenis van Trinity College verbonden aan de Universiteit van Cambridge.

Opinie | Column
maart 2009
AA20090165

The unbearable richness of (some) colleges II

E.H. Hondius

Vervolg op een column in het maart-nummer van Ars Aequi over de grote rijkdom van enkele buitenlandse rechtenfaculteiten. In deze column staat New York University (NYU). Deze universiteit is in betrekkelijk korte tijd uitgegroeid tot een pretentieuze universiteit met gelijke rijkdom. In deze column wordt kort beschreven hoe de rechtenfaculteit en daarmee NYU door middel van een pastafabriek zeer rijk werd.

Opinie | Column
april 2009
AA20090233

Tien jaar T-shaped lawyer in Nederland. Een pleidooi voor corporate finance in de rechtenstudie

D.A. Groenewoud, W.Y. Hu

De T-shaped lawyer bestaat 10 jaar en dit vormt een mooie gelegenheid om stil te staan bij de vraag in hoeverre rechtenstudenten worden opgeleid tot T-shaped lawyers. Ondernemingen spelen een steeds belangrijkere rol in onze samenleving en brengen complexe vraagstukken met zich. De jurist van de 21e eeuw heeft hard en soft skills nodig om dergelijke vraagstukken goed te kunnen analyseren. In dit redactioneel pleiten wij dan ook voor meer interdisciplinariteit in de rechtenstudie, in het bijzonder het opnemen van corporate finance in een aantal mastercurricula.

Opinie | Redactioneel
januari 2024
AA20240003

Tineke Splinter-van Kan

F. Kartner, R. Kindt

Post thumbnail

Ars Aequi sprak met mr. Tineke Splinter-van Kan. Gedurende haar loopbaan heeft zij een veelvoud aan juridische functies bekleed; namelijk als advocaat, als juridisch medewerkster aan de Universiteit van Amsterdam en als docente aan de Vrije Universiteit. Van daaruit maakte zij de overstap naar de rechterlijke macht, waar zij haar werkzaamheden begon bij de Rechtbank Amsterdam. Daarna was zij raadsheer in het Hof Amsterdam, en sinds 2005 is zij raadsheer in de Hoge Raad. Wij spraken met haar over de achtergronden van haar carrièrekeuzes en de lessen die zij gedurende haar loopbaan heeft geleerd.

Blauwe pagina's | Bijzondere juridische ervaringen
februari 2014
AA20140088

To be or not to be

Over hbo-juristen, (g)een toga en wat ze eigenlijk zouden moeten doen

E. van de Luytgaarden

Post thumbnail Slotartikel over de verschillen tussen HBO- en WO-juristen waarbij de auteur met name de meningen van de eerdere auteurs analyseert en zijn eigen visie hier op loslaat.

Opinie | Opiniërend artikel
december 2008
AA20080912

Toegang tot het recht

Schrijfhulp bij de ontwikkeling van een vakgericht perspectief in teksten van eerstejaars studenten

G. van de Ven

Of het nu gaat om juridische docenten of docenten Nederlands: alle gaan ervan uit dat de informatie in een schrijftaak (bijvoorbeeld een juridisch essay) de studenten echte schrijfhulp biedt. Maar is dit wel zo? Of is de studentenhulp eigenlijk een verkapte vorm van docentenbelang? En, wat betekent dat eigenlijk: echte schrijfhulp?

Perspectief | Perspectiefartikel
mei 2003
AA20030405