Resultaat 289–300 van de 362 resultaten wordt getoond
E.H. Hondius
In deze column gaat Hondius in op boeken van Alexander McCall Smith, hoogleraar gezondsrecht in Edinburgh, waarin een verhaal over drie Duitse professoren aan de orde komt.
Opinie | Columnjuni 2008AA20080421
B. Fauvarque-Cosson
Considerable changes occurred in European and international law. Lawyers are working in a pluralistic legal environment. Yet, legal education remains very parochial. European law schools should take advantage of the development of a real European legal culture in order to strengthen the comparative law element in legal education and promote new European approaches in legal education.
Perspectief | Perspectiefartikelnovember 2014AA20140867
R.H.T. Jansen, M.D. Reijneveld, P.M. Sijtsma
De redactie van Ars Aequi gaat, naar aanleiding van het artikel van Breij en Van Krieken in dit nummer, in gesprek met drie rechters over retorica. Wat is het belang van retorica voor juristen? En welke rol spelen ethos, pathos en logos in de rechtszaal?
Perspectief | Tweeluikmaart 2021AA20210321
D.J. van Leeuwen
In de Rode draad bespreken hoogleraren promoties van hun leermeesters en gaan daarbij in op de sterke en zwakke punten en de invloed op de wetenschap van de dissertatie.
Overig | Rode draad | Onder doctorenjanuari 2008AA20080072
M.V. Polak
Martijn Polak verhaalt in deze column over de rolzitting in zijn tijd als advocaat-stagiaire, en nu, als rolraadsheer. Het was en is nooit saai!
Opinie | Columnfebruari 2019AA20190120
Y.E.M. Cremers, D. de Vries
Waar een vak Romeins recht vroeger verplicht deel uitmaakte van de Nederlandse bacheloropleidingen Rechtsgeleerdheid, kennen thans nog slechts drie van de tien rechtenfaculteiten een verplicht vak Romeins recht. In de hoop de bredere ontwikkeling van een afnemende interesse in de historische wortels van ons recht te keren, geven de auteurs een pleidooi voor structurele verankering in het rechtencurriculum van een vak Romeins recht. Met een historisch, een academisch en een praktisch argument hopen zij het Romeinse recht weer op de curriculaire kaart te zetten.
Opinie | Redactioneelseptember 2022AA20220611
B.M.J. van Klink, U.R.M.T. de Vries
Perspectief | Perspectiefartikelnovember 2016AA20160893
J. Bakker, P.M. Sijtsma
Taal is een wezenlijk onderdeel van het recht en daarmee het gereedschap van de jurist. Volgens de auteurs moeten rechtenstudenten om die reden al vroeg in de studie worden geschoold in de kunst van het schrijven en gebeurt dat binnen de rechtenopleidingen in Nederland nu onvoldoende. In dit redactioneel wordt dit probleem belicht en wordt verkend hoe universiteiten binnen de bestaande kaders het schrijven een prominentere rol in de rechtenstudie kunnen geven.
Opinie | Redactioneeloktober 2021AA20210883
M.V.R. Snel
Is een bachelorscriptie een zinvolle en passende afsluiting van een bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid? In deze bijdrage wordt betoogd dat dit het geval is, maar wel met de kanttekening dat men er verstandig aan doet de bachelorscriptie niet als het enige afsluitende product aan te merken, maar als een onderdeel van een afstudeerprogramma dat bestaat uit verschillende toetsonderdelen waarin, bij elkaar opgeteld, de student laat zien alle eindkwalificaties van de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid te beheersen.
Perspectief | Perspectiefartikeljuni 2022AA20220508
Opinie | Columnapril 2016AA20160247
K.H.P. Bovend'Eerdt, T.A. Keijzer
Nieuwe wetsvoorstellen worden omwille van hun consequenties in de praktijk vaak uitgebreid becommentarieerd. Ars Aequi sprak met Simon Strik, voormalig hoofd van het Bureau Vaktechniek van Ernst & Young (EY) en voorzitter van de Commissie Wetsvoorstellen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB), over bijzondere juridische ervaringen en fiscale ontwikkelingen.
Blauwe pagina's | Bijzondere juridische ervaringenseptember 2014AA20140596
H. Pluut, J.M.W. Pool, N. Strohmaier, G.M. Veldt
Gegeven discussies over de T-shaped lawyer en de aandacht voor Empirical Legal Studies, pleiten wij in deze bijdrage voor versterking van het empirische profiel van rechtenstudenten met basiskennis van statistiek. Enerzijds om de aannames waar het recht op berust te kunnen toetsen en de uitwerking van het recht beter te begrijpen. Anderzijds vanwege het belang van data voor de rechtspraktijk.
Perspectief | Perspectiefartikeljanuari 2021AA20210087