Studie, carrière, vaardigheden

Levenswerk of proeve van bekwaamheid?

Promotieculturen bij Rechtsgeleerdheid en de Sociale Wetenschappen

M. Malsch

Post thumbnail Promotietrajecten duren vaak lang. Er is soms ontevredenheid over de begeleiding van promovendi. Dit artikel maakt een vergelijking tussen de promotieculturen bij faculteiten Rechtsgeleerdheid en faculteiten Sociale Wetenschappen. De uitkomsten van een aantal interviews hierover worden weergeven. Speciale aandacht wordt geschonken aan de omvang van de proefschriften, de begeleiding van promovendi en het promoveren op artikelen. Geconcludeerd wordt dat de faculteiten naar elkaar toe groeien. Binnen de Sociale Wetenschappen lijkt de promotiecultuur verder ontwikkeld te zijn dan bij Rechtsgeleerdheid.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2022
AA20220920

Leyden-Amsterdam-Columbia Summer Program in American Law

M.V. Polak

Onderwijs
november 1982
AA19820644

Little to gain and too much to lose. The importance of internationalization in Dutch legal education

B.N. McGonigle Leyh

Post thumbnail Calls for scrapping programs, caps on international students, and ending international recruitment have worried teachers and students in Dutch legal education. There is little to gain by the current proposals, and too much to lose. Legal education benefits from internationalization. We should leave it to educational institutions themselves to decide on how best to foster inclusive, international and intercultural learning environments.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 2024
AA20240184

Maar dat is niet logisch! Denkfouten en drogredenen in juridische argumentatie

H.T.M. Kloosterhuis

Post thumbnail Voor iedere jurist is het beoordelen van argumentatie dagelijkse kost. Toch levert dat soms moeilijkheden op. Dat is bijvoorbeeld het geval bij denkfouten en drogredenen: argumentaties die aanvaardbaar lijken, maar waarmee bij nadere beschouwing iets mis is. De ontmaskering van de drogredenen in juridische argumentatie is interessant en belangrijk. Het kan gaan om logische fouten, maar ook om valkuilen in de taal die juristen voor elkaar creëren. Bij die valkuilen gaat het erom te laten zien hoe we niet-klaarblijkelijke onzin kunnen analyseren als klaarblijkelijke onzin. In deze bijdrage wordt een overzicht gegeven van deze drogredenen in juridische argumentatie.

Perspectief | Perspectiefartikel
september 2016
AA20160673

Malle taalkundige interpretaties en The Great Sandwich Debate

H.T.M. Kloosterhuis

Neil Gorsuch, door Donald Trump voorgedragen voor het Supreme Court, wordt gezien als een textual originalist. Volgens menigeen voorspelt dat weinig goeds.

Opinie | Column
maart 2017
AA20170202

Master of all trades? Het belang van interdisciplinair onderwijs voor rechtenstudenten

P. Ortolani

Post thumbnail De jurist van morgen moet diepgaande juridische expertise combineren met een breder scala aan vaardigheden en kunnen communiceren over disciplinaire grenzen heen. Om dit doel te bereiken moeten rechtenfaculteiten interdisciplinaire nieuwsgierigheid en veelzijdigheid stimuleren, zonder het onderscheidende vermogen van de juridische opleiding uit het oog te verliezen.

Perspectief | Perspectiefartikel
november 2023
AA20230898

Meesterlijke kronkels, maar nog steeds geen Masters: de slangenkuil BaMa

G. Davies

Dit artikel legt uit waarom met de BaMa geen echte bachelor- of mastersopleidingen zijn ingevoerd,waarom dat zal veranderen en wat dat op de lange termijn voor effect zal hebben. Het lijkt erop dat het zal uitmonden in een kortere – en dus goedkopere – basiseducatie, in meer onderlinge competitie tussen de faculteiten om studenten te verwerven, resulterend in meer druk op de academici om te presteren, zowel op de onderwijsgevenden alsook op de onderzoekers. Misschien is er een verklaring waarom de BaMa zo trapsgewijs is ingevoerd (eerst de naam, daarna de inhoud): verkoophet zo dat iedereen er alvast aan went, en onthul de ware aard daarna als er geen weg meer terug is.Het positieve: de echte masteropleiding, als die er komt, zal het universitaire leven enorm verrijken.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2003
AA20030797

Mensenrechten: de studie, de praktijk en de studie in de praktijk. Een werkweek in Bosnië-Herzegovia

J. Morijn

De European Master’s Degree in Human Rights and Democratisation (EMA) is een eenjarige internationale postdoctorale opleiding en is in 1997 ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen 28 universiteiten (o.a. de Universiteiten Maastricht en Utrecht), met als partners de Europese Unie en organisaties als UNHCR en UNESCO. Het programma staat onder meer open voor studenten die zijn afgestudeerd in internationaal recht. Het eerste semester van het programma wordt gemeenschappelijk gevolgd in Venetië. In het tweede semester splitst de groep zich en wordt een scriptie geschreven aan een van de 28 aan het programma deelnemende universiteiten. Een werkweek vormt de brug tussen de twee semesters. Een persoonlijk verslag.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2002
AA20020787

Met andere ogen

De integratie van Vrouw en Recht in het Staats- en Bestuursrecht

A. van der Jagt

Artikel met een opiniërende inslag waarin wordt gepleit voor integratie van 'Vrouw en recht' in de rechtenstudie, met name in de vakken staats- en bestuursrecht.

Perspectief | Perspectiefartikel
juli 1995
AA19950581

Methoden van rechtsvergelijkend onderzoek: over het op een verantwoorde wijze opzetten en uitvoeren van rechtsvergelijkende projecten

A.E. Oderkerk

Post thumbnail Wat houdt rechtsvergelijkend onderzoek in? Welke methodologische vragen moeten voorafgaand aan en tijdens het onderzoek beantwoord worden? En hoe geef je op deze vragen zo goed mogelijk antwoord? Met deze bijdrage wil ik graag inzicht verschaffen in het proces van het rechtsvergelijkend onderzoek en hoe een onderzoeker op basis van rechtsvergelijkend onderzoek tot betrouwbare conclusies kan komen.

Bijzonder nummer | Reizen naar Recht
juli 2024
AA20240614

Moet een advocaat zorg hebben voor de belangen van derden?

B.C.M. Waaijer

Hoge Raad 17 januari 2020, nr. 18/03867, ECLI:NL:HR:2020:61, NJ 2020/137 (Dingemans, Van Dooren, Van Gompel en Van Cauwenberg/Banning N.V.)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2020
AA20200575

Moot Court: de rol van de oefenrechtbank in het juridisch vaardighedenonderwijs

C.G. Breedveld-de Voogd

Bij de opleiding tot jurist behoorde van oudsher ook de oefening in het pleiten. Aan het einde van de vorige eeuw leek de aandacht hiervoor echter verdwenen. Met de introductie van vakken zoals het Leidse Moot Court is deze onderwijstraditie weer nieuw leven ingeblazen. In dit artikel staat centraal de ontwikkeling en de inhoud van deze vorm van vaardighedenonderwijs.

Perspectief | Perspectiefartikel
maart 2016
AA20160219