Onderwijsrecht

Resultaat 1–12 van de 18 resultaten wordt getoond

Beroepscolleges voor examinandi in het hoger onderwijs

H.J.M van Berkel

Studenten hebben de mogelijkheid beroep aan te tekenen tegen een beslissing van de examencommissie of van een examinator. In eerste instantie kan dat bij het college van beroep voor de examens en in tweede instantie bij het college van beroep voor het hoger onderwijs. Deze beroepscolleges behandelen duizenden zaken per jaar. In de grote meerderheid van de gevallen verliezen studenten hun beroepszaak.

Perspectief | Perspectiefartikel
mei 2021
AA20210500

De vrijheid van schoolstichting, overheidsbekostiging en onderwijsrichting

B.P. Vermeulen

Post thumbnail Bij het plannen van nieuwe, door de overheid te bekostigen scholen is de richting van de beoogde school, de godsdienstige, levensbeschouwelijke of neutrale grondslag, een dominante factor. Deze richtinggebonden planning staat echter onder kritiek, nu daarmee één specifiek keuzemotief doorslaggevend geacht wordt. Daarmee zouden andere schoolkeuzemotieven en initiatieven onvoldoende tot hun recht komen, en is er een spanningsveld met de eis van overheidsneutraliteit. Dit artikel bespreekt de relevante historie van de scholenplanning, de kanttekeningen bij het bestaande stelsel en het alternatief van de richtingvrije planning, neergelegd in het recente voorstel van een Wet meer ruimte voor nieuwe scholen.

Opinie | Opiniërend artikel
januari 2019
AA20190020

Heerst er in het onderwijs een claimcultuur?

J.P. Dikker

Post thumbnail Telkens wanneer de media aandacht besteden aan een rechtszaak die ouders tegen de school van hun kind hebben aangespannen voor schijnbaar klein leed, wordt vaak klakkeloos de conclusie getrokken dat in het onderwijs een claimcultuur heerst. In dit artikel wordt aan de hand van een beschrijving van de rechtsbescherming van onderwijsdeelnemers en een inventarisatie van de meest voorkomende vorderingen die tegen onderwijsinstellingen worden ingesteld, onderzocht of in het onderwijs van een claimcultuur kan worden gesproken.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2019
AA20190765

Het Convenant civiel effect 2016: leidt meer uniformiteit tot meer academische kwaliteit?

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail

In maart 2016 sloten de Raad voor de rechtspraak, het Openbaar Ministerie, de Nederlandse Orde van Advocaten en alle juridische faculteiten in Nederland een convenant over de eisen voor het civiel effect. De programma’s van de juridische opleidingen moeten uiterlijk met ingang van academisch jaar 2017-2018 daaraan zijn aangepast. De vraag is of het convenant grote gevolgen gaat hebben voor de praktijk en voor de kwaliteit van de juridische opleidingen.

Perspectief | Perspectiefartikel
februari 2017
AA20170155

Het recht werpt niet altijd zijn schaduw vooruit

R. de Bock

Aan de hand van een voorbeeld van restitutie van opleidingsgeld legt Ruth de Bock uit dat het recht niet altijd werkt zoals het bedoeld is.

Opinie | Column
februari 2020
AA20200168

Inleiding mbo-recht: een aanzet tot verdieping

J.S. Buiting

Post thumbnail In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) studeren meer dan 500.000 studenten aan 61 mbo-instellingen. Het recht dat op deze studenten en instellingen van toepassing is wordt weinig bestudeerd en is erg complex. Zo raakt het aan de vrijheid van onderwijs zoals geregeld in artikel 23 van de Grondwet, zijn er onder meer regels gesteld over governance, bekostiging en kwaliteitsborging en vloeit de rechtspositie van de student hieruit voort. In deze bijdrage worden de belangrijkste elementen van het mbo-recht belicht.

Perspectief | Uitgelegd
januari 2023
AA20230062

Is de sluiting van scholen in strijd met de vrijheid van onderwijs?

P.J.J. Zoontjens

Post thumbnail De sluiting van scholen was lange tijd strikt gereguleerd bij wet. De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap had hier geen eigen bevoegdheden. Op grond van recente incidenten komt daar nu verandering in. In de nabije toekomst kan scholen de wacht worden aangezegd bij wanbeheer of structureel in strijd handelen met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Hoe heeft het zover kunnen komen, en zal het helpen?

Opinie | Opiniërend artikel
januari 2021
AA20210029

Klachtbehandeling in het onderwijs: inkadering van het klachtrecht

M. Ettema

Post thumbnail De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) is een commissie die klachten op het gebied van onderwijs behandelt. In dit artikel staat de werkwijze van de LKC centraal en wordt inzicht gegeven in de kaders waarbinnen de LKC opereert. De grondslag, de werkwijze en de brede doelstelling van het onderwijsklachtrecht (onderwijskwaliteit) passeren de revue; aldus ontstaat een beeld van de behandelde klachten.

Verdieping | Verdiepend artikel
februari 2021
AA20210143

Naschrift bij voorgaande reactie

H.J.M van Berkel

In mei 2021 publiceerde Ars Aequi een artikel van Henk van Berkel, over ‘Beroepscolleges voor examinandi in het hoger onderwijs’. Martijn Berk was na lezing van het artikel enigszins ontgoocheld en voelde zich geroepen deze reactie in te sturen. Met naschrift van Henk van Berkel.

Opinie | Reactie/nawoord
september 2021
AA20210843

Numerus fixus: drempel tussen toelaatbaarheid en toegankelijkheid

M.T.A.B. Laemers

Post thumbnail Deze bijdrage gaat over de beperking van het aantal studenten voor een bacheloropleiding binnen het Nederlands universitair onderwijs door het vaststellen van een maximum voor het aantal toelatingen. Ingegaan wordt op de recente geschiedenis van het hanteren van numerus fixus, de (juridische grondslag van de) huidige procedure, de toepassing van numerus fixus bij rechtenopleidingen en aankomende wetswijzigingen ten aanzien van selectiemogelijkheden. De beoogde wetswijzigingen zijn bedoeld om de kansenongelijkheid te verminderen en de toelatingskansen zo min mogelijk te beperken.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2022
AA20221006

Passend onderwijs: van leerplicht naar leerrecht

L. van den Berge

Post thumbnail Voor veel kinderen is in Nederland geen onderwijs beschikbaar dat voldoet aan hun behoeften. Naar schatting zitten ongeveer 25.000 leerlingen daarom noodgedwongen langdurig thuis. Om tot verbeteringen te komen, is structurele aanpassing nodig van wetgeving en beleid op het gebied van het passend onderwijs.

Opinie | Amuse
oktober 2024
AA20240814

Prestatiebekostiging in het hoger onderwijs

P.J.J. Zoontjens

Post thumbnail De vorig jaar ingevoerde prestatiebekostiging van hogescholen en universiteiten wordt als een belangrijke stap gezien om ons stelsel klaar te maken voor de 21e eeuw. Zij vloeit voort uit de voorstellen van de commissie Veerman. Maar de prestatiebekostiging is ongrondwettig, nu elementaire regels van rechtszekerheid en van gelijkheid voor de instellingen niet in acht worden genomen.

Perspectief | Perspectiefartikel
januari 2014
AA20140066

Resultaat 1–12 van de 18 resultaten wordt getoond