Internationaal en Europees publiekrecht

De afscheiding van de Krim en het internationaal recht

C.M.J. Ryngaert

Post thumbnail De dag na het referendum over de afscheiding van Oekraïne riep de Hoge Nationale Raad van de Krim op 11 maart 2014 de onafhankelijkheid van de Krim uit en verzocht hij andere staten de Krim als een onafhankelijke staat te erkennen. De onafhankelijkheid was slechts een overgangsfase want de Krim zocht, in overeenstemming met de resultaten van het referendum, vervolgens aansluiting bij de Russische Federatie. Op 18 maart 2014 ondertekenden de leiders van de Krim en de Russische Federatie formeel een toetredingsakkoord. In deze opinie reflecteert de auteur over de vraag of een entiteit zoals de Krim eenzijdig haar onafhankelijkheid kan uitroepen, zich kan afscheiden van de moederstaat, en zich gebeurlijk bij een andere staat kan voegen.

Opinie | Opiniërend artikel
juni 2014
AA20140438

De autonomie van de Europese rechtsorde en de voorrang van EU-recht: materiële en institutionele aspecten

Y.L. Bouzoraa, J. Lindeboom

Post thumbnail De doctrines van autonomie en voorrang van EU-recht zijn al decennialang controversieel. Deze bijdrage analyseert de betekenis van en verhouding tussen beide doctrines in het licht van de rechtsfilosofie van H.L.A. Hart en Joseph Raz. Naar aanleiding van het recente PSPP-arrest van het Bundesverfassungsgericht bespreekt deze bijdrage daarnaast de positie van het Hof van Justitie in deze autonome Europese rechtsorde.

Verdieping | Verdiepend artikel
maart 2021
AA20210258

De Britten eruit, de advocaten erin?

De gevolgen van de Brexit voor het vrij verkeer van Britse advocaten in de Europese Unie

J. van de Riet

Post thumbnail De Brexit heeft grote gevolgen voor alle sectoren van de Britse economie, waaronder de advocatuur. Deze bijdrage bespreekt de vrijverkeersrechten die Britse advocaten op dit moment genieten in de Europese Unie, waardoor zij grotendeels gelijkgesteld worden met advocaten uit de gastlidstaat en daar bovendien gemakkelijker kunnen integreren. Vervolgens wordt onderzocht welke gevolgen de Brexit heeft voor de werking van deze rechten en of er mogelijkheden zijn om even­tuele problemen te voorkomen.

Verdieping | Studentartikel
september 2020
AA20200766

De coronacrisis en de roep om een sterkere Europese gezondheidsunie

A.P. van der Mei

Post thumbnail In respons op de uitbraak van het coronavirus heeft de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, de EU-lidstaten opgeroepen een ‘sterkere Europese gezondheidsunie’ te bouwen. Daartoe zouden de EU-lidstaten eventueel meer bevoegdheden op de terreinen van het volksgezondheids- en gezondheidszorgbeleid aan de EU moeten overdragen. Deze bijdrage beziet of dit inderdaad wenselijk is.

Bijzonder nummer | Crisis!
juli 2021
AA20210776

De EU als bossenwaakhond: van vrijwillige partnerschappen naar autonome standaarden

N.L. Dobson

Post thumbnail Eind 2021 presenteerde de Europese Commissie een voorstel voor een Verordening betreffende ontbossingsvrije producten, die nieuwe eisen stelt voor toegang tot de interne markt van de EU. Volgens de Commissie neemt de EU hiermee haar ‘verantwoordelijkheid’ voor de bijdrage van haar consumptie aan mondiale ontbossing. Exporterende landen uiten juist kritiek op de ‘arbitraire en unilaterale’ aanpak van de Unie. Dit artikel analyseert de verschuiving naar steeds verdergaand EU-unilateralisme en reflecteert op deze ontwikkelingen in het licht van de Overeenkomst van Parijs.

Bijzonder nummer | Recht & Natuur
juli 2022
AA20220534

De Europese vluchtelingencrisis

J.J. Rijpma

Post thumbnail

Na de eurocrisis wordt Europa nu geconfronteerd met een vluchtelingencrisis. Het Europese antwoord daarop is een Unie gebaseerd op gemeenschappelijke waarden van solidariteit en respect voor de mensenrechten onwaardig. De reeds bestaande zwakheden van het Gemeenschappelijk Europees Asielsysteem (GEAS) zijn pijnlijk zichtbaar geworden en doen de Schengensamenwerking op zijn grondvesten wankelen. Een antwoord zal moeten worden gevonden in de hervorming van het GEAS. Betere grensbewaking en opvang in de regio kunnen daar enkel een aanvulling op vormen.

Opinie | Opiniërend artikel
december 2015
AA20150976

De F-35-zaak en het Genocideverdrag

O. Spijkers

In zijn arrest van 12 februari 2024 concludeert het gerechtshof in Den Haag dat Nederland geen vergunning mag verlenen voor de uit- en doorvoer van F-35-gevechtsvliegtuig-onderdelen vanuit Nederland met eindbestemming Israël, wanneer de Staat hiermee in strijd handelt met zijn internationaalrechtelijke verplichtingen. Daaronder valt ook de verplichting tot voorkomen van genocide, maar die kreeg in het arrest weinig tot geen aandacht. Deze bijdrage laat zien hoe het Genocideverdrag een rol had kunnen spelen bij het verder ondersteunen en versterken van dit arrest.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2024
AA20240736

De functionele immuniteit van buitenlandse overheidsfunctionarissen in civiele procedures

L.J. van den Herik

Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) (Vierde Sectie) 14 januari 2014, ECLI:CE:ECHR:2014:0114JUD003435606, Appl.No. 34356/06 en 40528/06 (Jones e.a. t. het Verenigd Koninkrijk)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 2014
AA20140299

De geldigheid van de Europese vuurwapenrichtlijn

H.C.F.J.A. de Waele

Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ EU) 3 december 2019, C-482/17, ECLI:EU:C:2019:1035 (Tsjechische Republiek/Parlement en Raad)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
mei 2020
AA20200490

De goede voornemens van een Europese wet bestuursrecht

R. Ortlep, R.J.G.M. Widdershoven

Post thumbnail

Met de Algemene wet bestuursrecht is gepoogd om eenheid van wetgeving (recht) te bevorderen. Met eenzelfde doelstelling zijn twee voorstellen voor een Europese wet bestuursrecht gepubliceerd. Welke voordelen heeft een dergelijke wet en wat is in algemene zin de mogelijke en wenselijke invloed daarvan voor het Nederlandse bestuursrecht?
 

Rode draad | Rechtseenheid
mei 2018
AA20180411

De humanitaire grenzen aan het volkenrechtelijk mandaat

K.M. Manusama

Post thumbnail De volkenrechtelijke grenzen aan het gebruik van geweld staan onder druk. Humanitaire overwegingen beginnen de overhand te krijgen boven de traditionele grenzen van het VN-Handvest. Terwijl de discussie over humanitaire interventie in de wereld verder gaat, wordt de Nederlandse besluitvorming geregeerd door het edict van Davids: geen interventie zonder volkenrechtelijk mandaat.

Opinie | Tweeluik
juni 2015
AA20150463

De invloed van politiek-economische voorkeuren op de besluitvorming van het Gerecht inzake EU-mededingingsrecht

W. Wijtvliet

Dit artikel bespreekt een nieuwe methode om politiek-economische voorkeuren van EU-rechters te meten, analyseert de invloed van deze voorkeuren op de rechtspraak van het Gerecht inzake EU mededingings- en staatssteunrecht en gaat kort in op een mogelijke normatieve implicatie van statistisch onderzoek naar rechterlijke besluitvorming.

Verdieping | Verdiepend artikel
januari 2020
AA20200037