Bestuursrecht

maart 2005

Katern 94: Bestuurs(proces)recht

A.T. Marseille

juni 2005

Katern 95: Bestuurs(proces)recht

K.J. de Graaf

september 2005

Katern 96: Bestuurs(proces)recht

K.J. de Graaf

december 2005

Katern 97: Bestuurs(proces)recht

A.T. Marseille

maart 2006

Katern 98: Bestuurs(proces)recht

A.T. Marseille

Kernbegrippen van de Algemene wet bestuursrecht

Bestuursorgaan, besluit en belanghebbende

F.T. Groenewegen, A.P. Klap

Post thumbnail In dit boek worden de drie basisbegrippen uit de Algemene wet bestuursrecht besproken: bestuursorgaan, besluit en belanghebbende. De nadruk ligt hierbij op de beschrijving van het geldende recht. De basisbegrippen en de toepassingscriteria worden zoveel mogelijk geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de jurisprudentie.

9789492766847 - 12-12-2019

Kernbegrippen van de Algemene wet bestuursrecht (Digitaal boek)

Bestuursorgaan, besluit en belanghebbende

F.T. Groenewegen, A.P. Klap

Post thumbnail In dit boek worden de drie basisbegrippen uit de Algemene wet bestuursrecht besproken: bestuursorgaan, besluit en belanghebbende. De nadruk ligt hierbij op de beschrijving van het geldende recht. De basisbegrippen en de toepassingscriteria worden zoveel mogelijk geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de jurisprudentie.

9789492766847 - 12-12-2019

Kinderopvangtoeslagen: wel of geen beleidsvrijheid voor de Belastingdienst/Toeslagen?

A.T. Marseille

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 23 oktober 2019, ECLI:NL:RVS:​2019:3535 (Kinderopvangtoeslagen), nr. 201900753/1/A2, AB 2020/85, m.nt. A. Drahman, D.K. Jongkind, JB 2020/19, RSV 2020/22, m.nt. P.J. Huisman, N. Jak, E.J.E. Groothuis, NLF 2019/2474, m.nt. E. Thomas, V-N 2019/52.20, m.nt. redactie

Annotaties en wetgeving | Annotatie
april 2020
AA20200393

Klassiekers onder de loep (Digitaal boek)

Een rechtsgebiedoverstijgende beschouwing van klassieke arresten

C.J.H. Jansen, J.J.J. Sillen

Post thumbnail Onderzoek naar de huidige betekenis van negen klassieke arresten. Naast de positiefrechtelijke gevolgen wordt gekeken naar de mogelijke toepassing van deze klassiekers in de toekomst.

9789492766748 - 09-09-2019

Kredietregistratie tussen publiekrecht en privaatrecht

J.J.M. Peters

Post thumbnail Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt het Centraal Krediet Informatiesysteem bij. Op grond van de Wet op het financieel toezicht moeten kredietverstrekkers aan een stelsel van kredietregistratie deelnemen. De wetgever heeft echter geen specifieke instantie genoemd. Alle kredietverstrekkers laten in de praktijk het verstrekte krediet registreren in het Centraal Krediet Informatiesysteem. Het BKR is daarmee de enige uitvoerder van het stelsel als bedoeld in de wet. Welke gevolgen heeft die rol voor de positie van het BKR en voor de normering van diens handelen?

Overig | Ars Aequi-prijswinnaar | Verdieping | Studentartikel
december 2019
AA20190937

Kun je met een Raad van State-advies ‘doen wat je wilt’?

S.P. van Oort

Post thumbnail ‘Het advies is niet bindend, ik kan ermee doen wat ik wil.’ Klopt deze bewering van toenmalig minister Faber (PVV)? Daarover gaat deze bijdrage. Bepleit wordt van niet; de motiveringsplicht in artikel 3:50 Awb geldt ook voor adviezen van de Raad van State. En passant leren we dat de plicht om een nader rapport op te stellen sneuvelde met de Wet open overheid en dat de rechtsstaat wellicht niet gebaat is bij de voorgenomen herziening van de strafrechtelijke ministeriële verantwoordelijkheid.

Opinie | Opiniërend artikel
december 2025
AA20250817

december 2010

KwartaalSignaal 117: Bestuurs(proces)recht

A.T. Marseille